Followers

Total Pageviews

Jangan lupa like page ini untuk mengetahui episod terbaru

Wednesday, May 23, 2012

Salahkah Aku: Lembaran Ketiga-Pernantian Berakhir



Lembaran Ketiga


(halwa telinga)











5.00 pagi
2 Febuari 2011
Rumah Kediaman, Shah Alam


            Mata Zuhairi terbuka dan seraya memandang kearah jam dinding yang barada di dalam biliknya. Jam menunjukan tepat pukul 5.00 pagi. Zuhairi mengeluh panjang. Malam tadi dia tidak dapat tidur dengan lena kerana otaknya masih memikirkan hal yang akan berlansung pada hari ini. Mungkin keterujuaan yang tinggi untuk menghadapi hari ini telah membuatkan dia tidak dapat tidur lena semalaman.

            Lelaki yang telah menjangkau umur 29 tahun itu bangun dari tempat tidurnya. Dia membawa dirinya di hadapan kalendar putih yang melekat di dinding bilik tidur.. Jelas tarikh hari ini telah dibulatkan di kalendar menandakan hari penting untuk Zuhairi. “Hari pelancaran buku!!!” sebaris ayat tertulis di kalendar.

            Zuhairi kini sudah bergiat aktif dalam bidang penulisan. Mendapat pendidikan penuh di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Susah payahnya selama 5 tahun untuk mendalami bidang penulisan ini telah membuahkan hasil apabila dia kini telah mampu untuk  menghasilkan novelnya sendiri.

            Hari ini, Zuhairi akan menghadiri suatu majlis amat penting bagi dirinya kerana hari ini merupakan hari pelacaran novel pertama Zuhairi. Pelancaran akan dia adakan berhadapan kedai buku terkenal di Malaysia MPH  cawangan Alamanda Putrajaya. Kedai buku MPH ini dimiliki sepenuhnya oleh Syed Mokhtar Al Bukhary di bawah anak syarikatnya Jalinan Inspirasi Sdn Bhd.

            Buku Zuhairi diterbitkan oleh penerbit buku yang tidak asing lagi dalam dunia penerbitan buku iaitu Alaf 21. Pelancaran akan berlansung pada pukul 12 tengah hari dan para wartawan akan datang awal 15 minit untuk mengelakan kesesakan. Selain para wartawan, peminat juga dijangka akan datang untuk bertemu dengan Zuhairi bagi mendapatkan tanda tangannya. Novel Seputih Kapur Di Muka Konkrit telah mendapat sambutan hangat dan di terima oleh masyarakat Malaysia.

            Zuhairi telah lengkap berpakaian formal bagi menghadiri majlis tersebut. Perasaan gemuruh semakin menguasai diri kerana ini semua perkara baru bagi diri Zuhairi. Kini  sekujur badan Zuhairi telahpun berada di pusat membeli belah terkenal di Putrajaya, Alamanda.

            Sebelum  ke majlis tersebut dia sempat singgah di Medan Selera Rasa yang terletak di aras bawah tanah Alamanda untuk mengalas perutnya. Kini dia bertenaga untuk berhadapan dengan 40 tetamu di majlis pelancaran termasuk para wartawan dan peminat novelnya.

            Selepas ucapan ringkas dari Zuhairi, kini majlis tersebut bergerak ke agenda seterusnya iaitu sesi bertemu peminat. Satu persatu buku di tandatangani oleh Zuhairi sebagai tanda penghargaan kepada peminat yang menyokong novelnya.           

            Datang seorang wanita yang berumur dalam lingkungan dua puluhan sambil tersenyum manis. Zuhairi tanpa berasa kekok membalas senyum tersebut. Wanita yang lengkap berpakaian ‘dress’ pendek berwarna merah kini berada di hadapan Zuhairi.




“Hai.”
Zuhairi menyapa wanita tersebut.

“Hai.”
Balas si dia.
Tangan Zuhairi mengambil novel yang berada di tangan wanita tersebut untuk di tandatangani. Si dia masih lagi tersenyum lebar.

“Erm, Encik Zuhairi boleh saya bertanya.”
Wanita tadi cuba mengajukan soalan.

“Boleh.”

“Kenapa encik ubah jalan cerita ini.”
Tanya wanita tersebut.
Zuhairi terdiam seketika. Dia sedang berfikir sesuatu dalam masa yang sama masih lagi merenung wajah wanita itu tadi.

“Yelah. Sepatutnya, lelaki dalam cerita ini terus berkawan dengan perempuan yang selalu mengintainya ketika dia sedang sibuk menulis di dinding. Bukanya mereka berdua bergaduh, selepas itu mereka berbaik semula. Lagi satu, sepatutnya mereka tidak pernah berjumpa selepas habis sekolah rendah. Tetapi encik telah mengubah dan menceritakan bahawa mereka berdua bertemu semula di sekolah menengah.
Wanita tadi menjelaskan segalanya.

            Air muka Zuhairi terus berubah. Dia terkejut apabila wanita tersebut berani mengeluarkan kata-kata yang mampu membuat menguris hatinya. Seribu satu persoalan bula terbit di minda Zuhairi. Wanita tadi terus mengambil novel tersebut dari tangan Zuhairi dan terus meninggalkannya.

“Nanti dulu cik!”
Zuhairi menjerit.
Wanita tersebut memberhentikan langkahnya.

“Macam mana awak boleh tahu semua tuh?”
Zuhairi cuba merungkai permasalahan yang berlaku

“Sebab saya, awak boleh buat cerita tu.
Dan saya jugalah peyumbang idea asal cerita tu.”
Wanita tersebut tersenyum sinis.

            Zuhairi hendak mengejar wanita tersebut, namun gagal kerana dia perlu melayan peminatnya yang lain. Wanita tadi meneruskan langkahnya tanpa menoleh kebelakang dan meninggalkan Zuhair dengan seribu persoalan. Fikiran Zuhairi terjejas dan dia tidak dapat fokus untuk melayan tetamunya yang lain.









            Hari yang sepatutnya menjadi hari bahagia buat Zuhairi telah bertukar menjadi hari buruk baginya. Dia kini berada di sebuah ‘coffee house’  yang berada di halaman ‘Esplanade’ Alamanda. Zuhairi masih lagi memikirkan hal wanita tadi. Puas mindanya mentafsir dan cuba meneganal pasti identiti wanita itu.

            Sepanjang perjalanan untuk menghasilkan novel Seputih Kapur Di Muka Konkrit, dia tidak dapat bantuan dari mana-mana pihak kedua. Dia menghasilkan novel itu sendiri tanpa bantuan dari orang lain. Mungkin ada pihak yang berniat jahat untuk menjatuhkan Zuhairi.

“Siapa ek, perempuan tu?”
Bisik Zuhairi sendirian

“Rupa.. macam kenal.”
Zuhairi sambil menegguk kopinya.

“Mungkin, dia Emma..
Emma Rejab.”
Raut wajah Zuhairi berubah kerana dia semakin hampir dapat meneka wanita itu tadi.

“Eh, tak mungkin..
Sebab, aku hanya menceritakan sedikit sahaja tentang jalan cerita novel, bukan semuapun.
Dan lagi satu, aku tak pernah menceritakan sepenuhnya kisah sebenar novel tersebut.
Baru 2 tahun aku tak jumpa dia.
Takan dia buat pembedahan plastik kot.
Lain gila muka dia.”
Panjang penjelasan Zuhairi.

“Ahhh.. Tak mungkin.
Itu bukan Emma!
Aku kenal sangat dengan Emma tuh.
Dia takan buat macam tuh.”
Hati Zuhairi kuat mengatakan, wanita itu bukan Emma.

            Zuhairi masih lagi memikirkan hal wanita itu. Dia sudahpun berada di rumahnya. Badan yang letih kerana sudah seharian berkerja dilemparkan di atas katil. Mata Zuhairi kini menghadap ke arah siling rumah. Kenangan sewaktu dia berada di sekolah rendah tiba-tiba muncul dalam ingatanya.

            Dahi Zuhairi dikerutkan kerana satu info telah datang untuk menyelesaikan permasalahan yang berlaku. Secara faktanya otak kita tidak akan berhenti bekerja untuk menyelesaikan masalah yang kita sedang hadapi walaupun kita sedang tidur. Kini segala persoalan yang timbul mengenai wanita tadi sudah menemui jawapan yang pasti.

“Bodoh betulah!!
Macam manalah aku tak boleh perasan itu dia.”
Zuhairi berkata sendirian dan sudah mengenali wanita tersebut.







9.30 malam
2 Febuari 2011
Rumah Kediaman, Bangsar

            Intan Suraya masih lagi merenung ke arah telefon bimbitnya. Dia seakan menunggu panggilan dari seseorang. Namun orang yang di tunggu belum membuat sebarang panggilan. Wanita yang menjangkau umur 29 tahun itu mengeluh panjang.

            Hari ini dia mengambil cuti kerana ingin bertemu dengan pengarang novel diminatinya, Zuhairi Razak. Mungkin novel Seputih Kapur Di Muka Konkrit memberi makna kepada kehidupanya. Hari ini dia terpaksa meninggalkan 15 orang pekerjanya di restoran yang berdekatan dengan Jalan Bangsar. Mengambil 3 minit berjalan dari Bangsar LRT.

            Intan Suraya kini menjadi pengusaha restoran yang berjaya. Restoran yang dimilikinya sudah berusia 3 tahun dan semakin berkembang maju. Membuka restoran ini merupakan cita-cita Intan Suraya dari kecil lagi. Kini impian Intan Suraya sudah menjadi rialiti dengan berkat usahanya.

            Masih segar diingatan peristiwa pagi tadi, ketika dia sedang mengejutkan Zuhairi dengan kritikan yang di anggap kurang sopan. Intan Suraya ketawa kecil apabila mengingatkan kembali wajah Zuhairi yang terkejut dengan kehadiranya. Perkara itu memang sengaja dilakukan kerana ingin memberi elemen kejutan untuk Zuhairi.

            Intan Suraya juga sempat meninggalkan nota kecil untuk Zuhairi. Di situ dia meletakan nama dan nombor telefon miliknya. Nota itu telah di masukan di dalam sampul surat kecil yang berwarna merah jambu. Dia meletakan nota tersebut di atas meja semasa dia bercakap dengan Zuhairi.

“Harap-harap Zuhairi nampak nota tu.”
Intan Suraya bermonoloq sendirian.

“Tapi, asal dia tak call aku lagi.”
Keluh Intan Suraya.

            Telefon bimbit milik wanita yang tinggi lampai itu masih sunyi dari sebarang panggilan. Sudah puas menunggu dia meletakan telefon bimbitnya di atas meja yang berdekatan. Dia bangun dan membawa diri ke bilik air untuk urusan peribadi.

            Belum sempat dia melangkah ke bilik air, telefon bimbit yang ditinggalakan tadi berbunyi. Suraya bergegas untuk mendapatkan telefonya di atas meja.

“Hello.”
Dengan teruja Suraya menjawab panggilan tersebut.












9.30 malam
2 Febuari 2011
Rumah Kediaman, Shah Alam.
“Bodoh betulah!!
Macam manalah aku tak boleh perasan itu dia.”
Zuhairi berkata sendirian dan sudah mengenali wanita tersebut.

“Itulah Intan Suraya.
Memang dia sorang je tahu pasal cerita ni.
Zuhairi sudah mengenal pasti identiti wanita tersebut.

“Aduh, kenapalah aku tak minta nombor dia.”
Sesal Zuhairi.

“Kejap. Kenapa dia nak marah-marah aku?
Dia tak suka dekat aku ke?”
Mula tanggapan negatif menyelinap masuk ke dalam fikiran Zuhairi.

            Zuhairi memegang kepala sambil membuat satu bunyi di mulutnya yang mengambarkan kekecewaaan. Dengan pantas dia mengambil komputer ribanya untuk membuka laman social ‘Facebook’. Di ruang ‘search’ yang berada di atas halaman utama ‘Facebook’ dia menulis nama Intan Suraya untuk mencari butiran mengenainya.

            Dengan khusyuk Zuhairi mencari butiran diri Suraya. Tidak berkelip walau sekali pun mata Zuhairi dan terus fokus dalam kerjanya. Setelah 5 minit mencari dia terus mendapatkan telefon bimbitnya dan mendail nombor seseorang.



9.50 malam
2 Febuari 2011
Rumah Kediaman, Bangsar

“Hello.”
Dengan teruja Suraya menjawab panggilan tersebut.

“Siapa nih?”
Suraya bertanya.

“Emm Johan.
Ada apa kau telefon aku malam-malam nih.”

“Tak buat apa pun.
Tengah baring-baring je.”

            Pangilan yang diharapkan tidak kesampaian dan panggilan lain pula yang muncul tiba. Pada malam itu impian Suraya untuk mendengar suara Zuhari gagal dan musnah. Itu sahaja peluang yang ada untuk Suraya bertemu dengan Zuhairi.




Putrajaya
10.00 pagi
3 Febuari 2011

 Hari ini Zuhairi terpaksa menjejaki semula ke MPH cawangan Alamanda untuk mengambil barang peribadinya yang terttinggal. Dia berjumpa dengan Encik Rahim yang di hubungi semalam untuk mendapatkan barangnya semula.

“Haaa, Encik Rahim..
Terima kasihlah tolong simpankan jam saya nih.
Ini jam ‘special’ nih.
Terima kasih banyak-banyaklah Encik Rahim.”
Zuhairi dengan rasa bersyurkur kerana jamnya dapat ditemui.

“Takdelah, hal kecik je nih.
Itupun saya terjumpa.”
 Balas Encik Rahim.

“Okaylah Encik Rahim. Sayapun ada benda nak diuruskan nih.
Saya beransur dululah ye.
Terima kasih.”

“Haa, Zuhairi sekejap.
Rasanya surat ini milik awak.
Sebab nampaknya macam surat peminat.
Awak ambillah.”

“Ouh yeke?
Yelah. Terima kasih.”
Zuhairi mengambil surat dan terus meninggalkan kedai buku tersebut.

Sejurus selepas itu, Zuhairi menikmati ‘lunch’ di restoran kegemarannya, Selera De Lora. Tiba-tiba hati Zuhairi terbuka untuk membuka surat tersebut.  Nama Intan Suraya menarik perhatian Zuhairi. Dia menghelar nafas panjang.

“Akhirnya aku dapat kau juga.”
Zuhairi tersenyum dan terus  megambil telefonya.
Bangsar.
10.00 pagi
3 Febuari 2011

Hari ini Suraya menjalankan rutin harianya seperti biasa. Dia melangkah keluar dari pintu utama ‘apartment’  rumah dan menuju ke arah kereta miliknya. Dalam perjalan Suraya ke kereta, seorang perompak telah menyentap beg tangannya. Suraya terjatuh namun kedua-dua tangan sempat di dipa dan dapat menahan  mukanya dari terhentak ke lantai.

Bersambung..

1 comment: