Followers

Total Pageviews

Jangan lupa like page ini untuk mengetahui episod terbaru

Sunday, January 15, 2012

Generasi La Nouvelle: Babak Kesembilan-Episod Kemuncak

Daniel memegang tangan Adrina.
Mereka masuk ke dalam kereta.

"Adrina, you sayangkan i kan?"
Tanya Daniel sambil merenung tepat ke arah Adrina.

"Mestilah sayang,
Kenapa? You tak percaya dekat I ke?"

"Percaya.."
Daniel, sambil memegang tangan Erina.

Adrina pula hanya tersenyum.Tetapi pergerakan tangan Daniel semakin membuatkan Adrina menjadi tidak selesa.Tangan Daniel semakin liar apabila sudah singgah di badan Adrina.

"Daniel!"
Jerit Adrnia.

"Please Daniel, you buat ape ni?"
Tanya Adrina .

"Youkan cintakan I,
Sekarang buktikanlah cinta you."

Daniel, sambil mendekatkan bibirnya ke leher Adrina.
Adrina dengan pantas menolak Daniel dan terus berlari keluar dari kereta.

Adrina berpeluh

Adrina..
Adrina..
Adrina..

Adrina membuka matanya. Mukanya kelihatan pucat. Peluhnya tidak berhenti mengalir. Adrina di tenangkan oleh rakan sebiliknya.

''Adrina..
Kau okay ke tak?''

Adrina memandang ke arah muka rakanya dengan pandangan yang amat menakutkan.

''Aku takut weh''


Di pagi hari, Adrina cuba menguatkan dirinya untuk menghadiri kuliah. Muka Adrina kelihatan pucat dan matanya lebam kerana hampir setengah malam tidurnya di ganggu oleh mimpi yang sangat menakutkan. Wajah Danial masih segar di mindanya.
Miss Rosa melangkah masuk ke dalam bilik kuliah. Dia kelihatan serius. Miss Rosa melangkah dengan cepat. Dia meletakan barang-barangnya dan terus memulakan kelas.

''Selamat pagi kelas!
Sebelum saya mulakan kelas.
Saya akan bacakan surat perintah berkurung dari pengarah universiti.''
Dengan nada yang tegas, Miss Rosa berkata.

Semua pelajar memberikan riaksi yang pelik dan tertanya-tanya mengapa perintah berkurung dikeluarkan.

''Okay diam semua.
Dengar sini.
Saya nak baca surat ini.''

''Assalamualaikum.
Di harap semua pelajar dalam keadaan yang baik.
Pagi tadi saya dikejutkan dengan kabar berita yang kurang baik mengenai salah seorang pelajar universiti ini. Pelajar tersebut telah diserang di dalam kawasan universiti.
Saya berharap para pelajar tidak keluar dari kawasan universiti kerana kes pelajar tersebut belum selesai. Pihak berkuasa masih menjalankan siasatan dan mengeluarkan arahan supaya semua pelajar tidak meninggalkan universiti sehingga siasiatan habis dilakukan. Justeru itu, saya selaku pengarah universiti memerintahkan perintah berkurung ke atas semua pelajar Universiti Setiawan. Harap maklum.''

Muka Adrina berubah.


Selepas kelas Miss Ros, Kira cuba mendapatkan Adrina.
Sampai sahaja di meja Adrina, Kira memberikan sebotol air mineral kepadanya.
Adrina meneguk air yang diberikan oleh Kira.

''Kenapa dengan kau hari ni, babe.
Aku tengok muka kau tak bermaya je.
Matapun bengkak-bengkak.''
Kira bertanya sambil meneliti muka Adrina.

''Aku mimpi buruk semalam.
Lepas tu tak boleh tidur.''

''Lah, kenapa kau datang kuliah juga?''

''Takde papelah, sikit je ni.''

''Eh, kau tahukan pasal perintah berkurung tuh?''
Kira bertanya.

Adrina hanya menundukan kepalanya sahaja.
''Kau nak tahu kenapa pengarah buat arahan sampai macam tuh sekali.
Aku dengar budak yang kene serang tuh, sebenarnya kene rogol.
Lepas tu, aku dengar orang yang rogol budak tuh, budak universiti kita sendiri.
Sebab tulah polis keluarkan arahan jangan keluar kampus.
Sebab dorang masih tak jumpa lagi siapa yang buat keje tuh semua.
Lepas tu, kau tak perasan ke pak guard semua dah buat rondaaan setiap satu jam kat kolej kita.
Aku rasa takut pulak nak keluar jalan jalan.
Rasa nak lepak dalam bilik je.''
Dengan serius Kira berkata.

Badan Adrina tiba-tiba mengeletar.

''Malam ni aku nak tidur bilik kau.''
Suara Adrina menjadi bergetar kerana dia menggigil.

''Kenapa dengan kau ni?''

''Kira please, tolong aku.''

''Okay okay.
Kau tidur dengan aku malam nih.''

''Thank you Kira.''
Dengan pantasnya Adrina memeluk Kira.

Kira berasa pelik dengan kelakukan Adrina.


''Sorang je ke?''
Suara yang sangat dikenali oleh Eaz menegurnya dari belakang.

''Mestilah, takde orang nak temankan.''
Eaz tersenyum dan menarik tangan Miss Amanda untuk bersama di sebelahnya.

Miss Amanda tersenyum.

''Bukan awak selalu dengan Adrina ke?''
Miss Amanda bertanya.

Eaz meneguk airnya.

''Itu dulu miss.''

''Apa maksud awak, dengan dulu?''
Miss Amanda tidak mengerti.

''Takde papelah.
Ni, miss dah makan belum?''
Eaz mengangkat kepalanya.

''Belum.
Takde siapa nak suapkan.''
Miss Amanda cuba memandang ke langit.

Dengan perlahanya, Eaz cuba menyuapkan makananya di mulut Miss Amanda.
Miss Amanda menerimanya dengan hati terbuka.

''Sedap tak?''
Eaz bertanya.

Miss Amanda hanya tersenyum.

“Em, miss ada jumpa Suraya.
Dah lama saya tak jumpa dengan dia?”
Eaz cuba bertanya mengenai Suraya.

Muka Miss Amanda terus berubah.
Tiba-tiba dia rasa bersalah.

“Entahlah, sayapun tak tahu mana perginya budak tuh.”
Miss Amanda dengan suara yang tidak lancar

Eaz mengangguk dan terus kembali kepada makananya.


Di malam hari, Adrina sudah berada di bilik Kira. Mungkin Adrina akan tinggal lama di bilik Kira. Hatinya masih tidak tenang. Minda masih tidak pulih sepenuhnya. Fikiranya masih lagi bersama dengan Danial.

Kira cuba menenangkan Adrina dengan mengajak dia menonton televisyen. Mungkin Kira tersalah memilih program di televisyen. Di kaca televisyen sedang memaparkan aksi seseorang yang sedang menjadi mangsa rogol.

Secara tiba-tiba Adrina menjerit. Dia menjerit dengan kuat tanpa kawalan. Kira menjadi panik. Tetapi dia cuba menguatkan diri untuk menenangkan Adrina.

''Adrina..
Kenapa ni.
Bawak bersabar.''

''Lepaskan aku!
Lepaskan aku!''
Adrina terus menjerit.

Keadaan Adrina yang tidak stabil dan menjerit-jerit telah menarik perhatian penghuni kolej yang lain. Ada yang cuba menolong, ada juga hanya mampu melihat.
  Malam itu Adrina di tenang oleh Ustazah Jannah yang merupakan ustazah yang bertugas pada minggu tersebut.

'Eaz aku nak jumpa kau.
Penting sangat'
Eaz membaca khidmat pesanan ringkas yang di berikan oleh Adrina.
Tetapi Eaz tidak memperdulikan pesanan tersebut. Mungkin dia masih marah lagi dengan Adrina kerana perbuatan Adrina yang lampau. Tetapi Adrina kini betul betul memerlukan Eaz.

Tiba-tiba Eaz memikirkan tentang Suraya. Sudah lama Eaz tidak mendengar khabar berita dari Suraya. Eaz cuba menelefon Suraya namun cubaan Eaz gagal kerana Suraya mungkin mematikan telefon bimbitnya.


''Adrina..
Adrina..''

Adrina cuba membuka matanya. Dia mendengar suara yang sayup sayup memanggil namanya. Penglihatannya semakin terang. Kelihatan Kira melemparkan senyum yang manis ke arahnya.

''Kau okay?''
Kira bertanya.

''Dah okay sikit.''

''Ni, aku ada bawak kopi panas untuk kau.
Minumlah.''
Kira, sambil menghulurkan secawan kopi untuk Adrina.

''Terima kasih.''

''Macam ni lah Adrina,
Aku risau tengok keaadaaan kau nih.
Cuba kau terus terang dengan aku.
Apa yang menggangu fikiran kau.''

Adrina teridiam. Berat untuk Adrina mengungkapkan kata-kata.

''Sebenarnya, aku ada mimpi pasal aku kena..''
Percakapan Adrina terhenti.

''Kena..''
Kira cuba merungkai persoalan yang menjadi tanda tanya.

''Kena rogol.
Lepas tuh, pagi tuh ada pulak cerita pasal kes rogol.
So aku macam takut.
Aku takut Kira..''

''Okay okay.
Takde papelah itu mimpi je.''
Kira memeluk Adrina.

''Kira kau boleh tolong aku tak?''

''Sure.''

Adrina menatap mata Kira.


Telefon Eaz berdering.
Lalu dia mengangkat paggilan tersebut.

''Ye Kira kenapa dengan Adrina.''

''What?''


Eaz bergegas ke hospital. Perasaanya tidak menentu setelah mendapat paggilan kecemasaan dari Kira sebentar tadi. Kaki Eaz dengan gagah melangkah satu persatu tangga untuk ke tingkat dua. Sekarang ini, dia berada di hadapan bilik rawatan Adrina.

Eaz menatap wajah Adrina yang pucat terlantar di atas katil.
Mata Eaz mula berkaca melihat keadaan Adrina.

''Maafkan aku Adrina.''

Adrina memandang Eaz.

''Aku yang salah Eaz.
Sekarang aku dah sedar.''

Eaz mendekati Adrina.

''Apa yang sebenarnya berlaku ni Adrina?''
Eaz bertanya.

Adrina menegakkan badanya lalu menyadar ke dinding.

''Aku mimpi pasal Danial.''

Dengan pantasnya Eaz memandang ke arah Adrina.

''Ye, Eaz aku mimpi pasal Danial.''

'' Kau cakap apa ni Adrina.''
Eaz cuba mendapatkan kepastian.

''Aku percaya ini semua adalah petanda.
Aku rasa dia ada dekat sini.
Semua yang berlaku, mesti kerja dia.''

''Aku rasa tak.
Mimpi ialah mainan tidur Adrina.
Benda ni berlaku secara kebetulan.''

''Tak.. bukan..
Aku tak rasa bende ni berlaku secara kebetulan..''
Adrina, sambil mengalirkan air mata.

''Aku rasa.. aku nak berterus terang dengan Kira pasal hal ni.''

Kira dari jauh memerhatikan Adrina yang sedang menangis.

''Kau dah gila ke Adrina.
Ni melibatkan pasal maruah.''
Emosi Eaz mula berubah.

Perubahan Eaz di perhatikan oleh Kira.

''Please Eaz,
Aku dah tak tahan.
Lagipun dia patut tahu.''

''Ada perkara ke yang aku patu tahu?''
Tiba-tiba Kira masuk ke bilik dan bersuara.

Eaz dan Adrina memandang ke arah Kira.

''Aku nak bagi tahu kau satu perkara Kira.''
Dengan perlahan Adrina bersuara.

''Please Adrina, kau fikir dulu apa yang kau nak buat.''
Eaz cuba menghalang.

''Sebenarnya, Kira..
Aku dulu..''

'' Kau dulu kenapa Adrina?''
Kira cuba merungkaikan persoalan.

''Aku dulu pernah di rogol.''



''Kau.. What?''
Kira terkejut dengan kata-kata Adrina.

Eaz hanya menundukan pandangannya.

''Dan aku rasa apa yang berlaku di universiti ni ada kene mengena dengan dia.
Dia datang untuk balas dendam.''
Kata Adrina.

Kira masih tidak boleh menerima apa yang dikatakan oleh Adrina.

Eaz terduduk dan memikirkan apa yang akan berlaku selepas ini.

Dan Adrina masih dalam ketakutan.

Bersambung..
 Nantikan episod akhir generasi la nouvelle pada episod akan datang.
Segala persoalan akan terjawab.  


No comments:

Post a Comment